Sokkal pusztítóbb klímaváltozás jöhet, mint eddig hittük
2016. április 18. írta: lumens

Sokkal pusztítóbb klímaváltozás jöhet, mint eddig hittük

James Hansen klimatológus és aktivista, a NASA korábbi munkatársa tizenhat társával együtt március közepén egy új tanulmányt publikált, mely a korábbi jelentéseknél is sokkal sötétebb képet fest a jövőről. A jelenlegi legpesszimistább forgatókönyveknél is nagyobb léptékű tengerszint-emelkedést, valamint egyre súlyosabbá és gyakoribbá váló természeti katasztrófákat prognosztizálnak. Kritikusaik szerint feleslegesen keltenek pánikot, a szerzők szerint azonban újszerű megközelítésük mindenképpen figyelmet érdemel – bár még túl korai ennyire messze menő következtetéseket tényként kezelni.

Forrás: Flickr

A klímaaktivizmus atyjaként is emlegetett Hansen több mint három évtizeden át dolgozott a NASA-nak, jelenleg pedig a new york-i Columbia Egyetem professzora. A hetvenes évek óta kutatja a klímaváltozást, tanulmányai nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy ma már tudományos konszenzusnak számít az, hogy a globális felmelegedést az ember által légkörbe juttatott üvegházhatású gázok okozzák. Munkássága 1988-ban kapott először nagy sajtónyilvánosságot, mikor az Egyesült Államok Szenátusa előtt szólalt fel, arra bíztatva a törvényhozókat, hogy tegyenek aktív lépéseket a változások lassításának érdekében. Ennek köszönhetően került a köztudatba a klímaváltozás és a fenntartható fejlődés. A hetvenöt éves Hansen továbbra is aktívan kutat, az elmúlt években pedig még több energiát szentelt az aktivizmusra – akciói miatt többször is letartóztatták. A nemrégiben kiadott jelentést tizenhat kutatótársával együtt készítette, melyek között olyan prominens tudósok is vannak, mint Valerié Masson-Delmotte, akit tavaly választottak az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testületének (Interngovernmental Panel on Climate Change – IPCC) igazgató tanácsába.

A 2005-ös Katrina hurrikán pusztítása Mississippiben. Forrás: FEMA

A klímakutatásban megkerülhetetlen alapnak számítanak az IPCC által kiadott jelentések. Ezeket a több ezer oldalas dokumentumokat különböző szakterületek legkiemelkedőbb tudósai írják. A lezajlott változások elemzésén és értékelésén túl úgynevezett éghajlati modellek segítségével prognózisokat is készítenek. Több modellt is futtatnak, melyek különböző szcenáriókra épülnek. A legpesszimistábbakat úgy készítik, hogy semmilyen érdemi változással nem kalkulálnak, a legoptimistábbak pedig a megújuló energiaforrások, a zöldgazdaság és a fenntartható fejlődés nagyléptékű térnyerését veszik alapul. Sajnos még akkor is évtizedekig folytatódna a melegedés a már légkörbe juttatott szén-dioxid üvegházhatása miatt, ha a kibocsátás hirtelen nullára csökkenne. Az IPCC legutóbbi, 2013-as modelljei legjobb esetben 1,4°C fokos, legrosszabb esetben pedig 5,8°C-os globális hőmérsékletemelkedéssel számolnak 2100-ig az ipari forradalom előtti értékekhez viszonyítva. A tavaly novemberben elfogadott párizsi egyezmény 2°C-os maximális emelkedést tűzött ki célul.

Hansen új tanulmánya szerint viszont már a 2°C-os emelkedés is apokaliptikus következményekkel járhat. Egy olyan tényezőre hívják fel a figyelmet, amit eddig kihagytak a klímamodellekből: megfigyelték, hogy míg a szárazföldeken az elmúlt évtizedekben nagymértékű hőmérséklet-növekedés volt megfigyelhető, addig Gröndlandtól délre és az Antarktisztól északra nagy foltokban jelentős csökkenés figyelhető meg. Ennek oka az, hogy a sarkköri óceánokba kerülő hideg, édes jégolvadék a melegebb, sós tengervíz tetején úszik. Ez a folyamat a tengeráramlások módosulásához vezethet. Az északi félteken az Észak-atlanti-áramlat lassulását, majd később leállását, valamint a Nyugati-Szél-áramlás megfordulását vonja maga után. Előbbi következtében Európa éghajlata lassabban fog melegedni – sőt, akár hűlhet is –, viszont a trópusi területek klímája sokkal nagyobb léptékben fog forrósodni. Utóbbi miatt a sarkköri jég a korábbi várakozásoknál nagyobb léptékben fog olvadni, melynek következtében 2100-ra akár 6-9 méteres tengerszint-emelkedés is várható. Ez hatszázmillió embert tenne földönfutóvá és a legtöbb tengerparti várost elöntené, ami az emberi civilizáció egészét sodorná veszélybe. Ennyi klímamenekültet az államok már nem tudnának kezelni – elég csak a jelenlegi menekültválságra gondolni, amit egyes kutatók szintén a klímaváltozás számlájára írnak. Fontos megjegyezni, hogy már egyméteres tengerszint-emelkedés is hatalmas gondokat okozna: az óceánok ekkor már olyan kulcsfontosságú városokat öntenének el, mint New York vagy Sanghaj, és 100 millió ember kényszerülne elhagyni az otthonát. Az áramlások módosulásának következtében a széláramlások és csapadékeloszlás is drámaian megváltozna, mely a Katrina hurrikánhoz hasonló pusztító viharok gyakoriságát és erősséget is növelné

Hazánk medencefekvése miatt különösen érzékeny a klímaváltozásra: súlyosodó aszályokkal kell számolnunk. Forrás: Pixabay

Aggasztó, hogy a tanulmány nem csak klímamodelleken alapuló prognózisokkal dolgozik, hanem egy múltbéli párhuzamot is felmutat. Paleoklimatikus adatok elemzése során megfigyelték, hogy egy nagyon hasonló folyamat zajlott le a százhúsz ezer évvel előtt kezdődő, és hetvenezer éve véget ért Eem (vagy más néven Riss-Würm) interglaciális periódus során. Ekkor a Föld a mainál 1°C-kal volt melegebb (tehát az iparosodás előtthöz képest 1,8°C-kal), és ez a jégsapkák olyan mértékű olvadásához vezetett, hogy a világtengerszint 6-9 méterrel emelkedett. Ezen kívül bizonyítékot találtak hatalmas, pusztító viharok létrejöttére is.

Hansenék eredeti tanulmányukat még a novemberi párizsi klíma onferencia előtt hozták nyilvánosságra, hogy így gyakoroljanak nyomást a döntéshozókra. A véglegesített, javított változatot három hete hozták nyilvánosságra, de a lényegi tartalom nem változott – csupán annyi, hogy a korábban „nagyon veszélyesnek” leírt tényezőket „veszélyesként” kezelik. Bár a tanulmány szakmai körökben hatalmas port kavart, és itt-ott megfelelő sajtónyilvánosságot is kapott, sajnos nem váltotta ki a várt hatást. A klímakutató többször is hangot adott elégedetlenségének: nem csak a kitűzött céllal, de a megvalósítás módszereivel sem ért egyet. Kritikája szerint az egyezmény csak üres ígéret, konkrét terveket nem tartalmaz és azt se tudni, hogy az esetleg kötelességet szegő országokat hogyan szankcionálnák. Arról nem is beszélve, hogy véleménye szerint nincs értelme közel kétszáz ország vezetőit leültetni, és hosszas huzavona után igazából senkinek sem megfelelő alkukra kényszeríteni őket.

Olvadó jégsapkák. Forrás: Flickr

Ehelyett egy teljesen más koncepcióval állt elő. Szerinte egyfajta „széndíjat” kellene bevezetni – hangsúlyozottan díjat, és nem adót, ugyanis nem akarja magára haragítani a klímaváltozás-szkeptikus republikánusokat – ami azt jelentené, hogy a felhasználóknak a legkörbe juttatott szénért tonnánként tizenöt dollárt kellene fizetnie, és ezt a díjat évente tíz dollárral emelnék. Számítása szerint ez csak az Egyesült Államokban 600 milliárd dollár pluszbevételt jelentene, amit az energiahatékonyság növelésére és zöldberuházások támogatására lehetne fordítani – így pedig évente 6%-kal lehetne csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást, amivel végső soron a 1,5°C-os emelkedés tartása is reálissá válhat 2100-ra. A díjat nem az összes országgal alkudozva vezetné be, hanem csak a két legnagyobb szén-dioxid-kibocsátóval – az Egyesült Államokkal és Kínával – tárgyalna, ugyanis a bevezetés után ők már könnyen nyomást tudnának gyakorolni a kisebb országokra. Nyilatkozata szerint Kína ráadásul a jelek szerint vevő is lenne a koncepcióra, ugyanis a fosszilis energiahordozók égetéséből származó légszennyezés óriási problémává duzzadt.

Amerika már nehezebb falat lehet, ugyanis az alsó- és felsőházban is republikánus többség van, akik jellemzően szkeptikusak a klímaváltozással szemben, és az ilyen törvénytervezetek mögött mindig a növekvő állami kontroll rémét látják.

Schuck Róbert

 

További írásaink megtalálhatóak a lumens.hu-n, illetve Facebook-oldalunkon is.

A bejegyzés trackback címe:

https://lumens.blog.hu/api/trackback/id/tr788639038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

monddazigazatmar 2016.04.18. 23:19:35

"már egyméteres tengerszint-emelkedés is hatalmas gondokat okozna: az óceánok ekkor már olyan kulcsfontosságú városokat öntenének el, mint New York vagy Sanghaj, és 100 millió ember kényszerülne elhagyni az otthonát"

Esetleg abból a százmillióból egy-kettőnek eszébe juthatna gátat építeni...

tnsnames.ora 2016.04.18. 23:46:36

Ez az egész "hány fokkal fog nőni az átlaghőmérséklet", egy számháború. Elhangzott már 2 foktól 11 fokig minden a következő pár tíz évre. Miközben az elmúlt 100 évben volt 0.8-0.9 fok emelkedés. Ember nincs, aki ilyen kicsi bázisról, felfutás elötti progresszív haladványt prediktálni tudna mért adatokból, korrekten és konszenzust teremtően magyarázva (tehát nem fizikai egyenletek révén, mert úgy, ugye lehetne). Ezek mind a pánikipar agyszüleményei.
Ettől még persze nem kellett volna 200 év alatt elégetni 200 millió év fosszilis kincsének könnyen elérhető részének nagyját., ahogy a gyorsan növekvő 400 ppm co2-re sem ad sok okot vidámságra.

moonshadow 2016.04.19. 00:23:29

A CO2 magasabb mennyisége miatt a növénytömeg nagyobb lesz egy területen. Az elpusztult növényeket elkorhasztják a baktériumok és mikroszkopikus gombák, melyek CO2-t termelnek. Erre a folyamatra az emberiségnek semmi ráhatása nincs. A cikkben kb, úgy adják elő, mintha az emberiség CO2 kibocsátása lenne az egyetlen, holott a fasorba nincs az előbbihez képest. Nevetséges az egész paláver, földtörténeti korok másról sem szólnak csak az ember nélkül is bekövetkező szélsőséges klímaváltozásokról. Az emberiség vagy alkalmazkodik a megváltoztathatatlanul bekövetkező klímaváltozáshoz, vagy kipusztul, ennyi.

macihagyma 2016.04.19. 06:35:37

@monddazigazatmar: "Hallgattál volna, bölcs maradtál volna!"

bringás bosszantó 2016.04.19. 06:58:26

A sok agyhalott próbálja elbagatellizálni, hogy nem 2-3 fok, csak 0.8-0.9.

A sok agyhalottnak üzenném, a tegnapi áprilisi nap hőmérsékletét 30-40 évvel ezelőtt laza és egyszerű módon kánikulának nevezték.
A sok agyhalottnak akik földtörténet periódusokról vizionálnak üzenném, hogy ott a változás tartott néhány ezer évig, most meg 50-100 éves periódusról lehet beszélni.

Nem kell elhinni semmit, de aki élni fog 40-50 év múlva (az itt észt osztók nagy része) amikor a vízért a saját gyerekét is eladja, az majd gondoljon vissza arra, hogy nem a körúton bringát emelgetve kellett volna küzdeni és habzó szájjal acsarogni mindenkire aki nem akar vele együtt tekerni hanem valós és használható megoldást keresni a problémára.

bringás bosszantó 2016.04.19. 07:00:58

@macihagyma:

Hollandia? Megvan?
Jártál azon a téren ami a legmélyebb pontjuk? Nem láttam ott vizet meg halakat. Ha nekik sikerült az amrikok is felkészülhetnének állandó háborúzás helyett.

kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2016.04.19. 07:12:25

"...hogy ma már tudományos konszenzusnak számít az, hogy a globális felmelegedést az ember által légkörbe juttatott üvegházhatású gázok okozzák. ..."

Erről egyáltalán nincs egyetértés. Bármennyire nyomják ezeket a riogató cikkeket.

Az idézett paleo klimatikus adatok, de az írott források szerint is isz. 1100-1300 körül a vikingek gabonát termesztettek Grönlandon (középkori klímaoptimum), ahol 1980 körül még állandó fagyott volt a föld, ie. 8000 körül (neolit forradalom) egyértelműen melegebb volt mint most.

Hol volt még akkor az az ember CO2 kibocsátása?

midnight coder 2016.04.19. 07:15:25

@bringás bosszantó: Itt akkor is lesz víz. Ahol nem lesz, ott meg most sincs. És a "klímamenekültek" legfőbb problémája ma sem a klíma, hanem az, hogy az elmúlt 100 évben veszettül elkezdtek szaporodni, és messze túl vannak az adott terület eltartó képességén - ahhoz pedig túl hülyék, hogy ipart alakítsanak ki és abból éljelek meg mint a japánok.

midnight coder 2016.04.19. 07:16:47

Ami kihívás lesz ezzel kapcsolatban, az Európa határainak fegyveres védelme a bevándorlókkal szemben. Ez azonban a klímaprobléma nélkül is aktuális lenne.

Parajpuding 2016.04.19. 08:42:43

Látom előbújtak odúikból az önjelölt szakértő kommentelők, akiknek nemhogy a képzettségük sincs ezen témában (értsd fingjuk sincs), de még ostobák is. Azokra hatványozottan vonatkozik, akik szerint nincs ezekben a tanulmányokban semmi, inkább eltúlzott riogatás. Ezeknek a gyökereknek nyilván már nem számít, a kölkeik, unokáik jövőjére meg sz@rnak.
Azért James Hansen egy hangaf@sznyit többet ért hozzá és kutatott ebben az ügyben, mint a sok hozzászóló nagyokoska együttvéve.
Mint tudjuk a legostobább ember arról ismerszik meg, hogy saját hülyeségéből sem tanul, a bamba rácsodálkozás után kétségbeesetten próbálja oltani a tüzet, ahelyett, hogy igyekezne megelőzni.

commando 2016.04.19. 08:58:41

@Parajpuding: Hát igen. Szánalmas, hogy egyesek milyen méla undorral tudnak tudós embereket, egyetemi professzorokat leszólni, hívén, hogy ez olyan "menő" dolog. Más hozzászólásokban is gyakran olvasok ilyent. Sőt, van olyan kommentelő is, aki egymástól teljesen eltérő, különböző tudományágakban is egyedül tudja a "frankót". Úgy gondolom, hogy a kulturált vita lényege, hogy mindenki leírja a véleményét, ha tudja, akkor tényekkel alátámasztja. Mások oktalan pocskondiázása nem vita, nem érvelés, hanem közönséges bunkóság.

Szabványok 2016.04.19. 08:59:58

Szerintem a megoldás:
* Nagyarányú atomerőmű építési programok.
* Felkészülés egy másfajta világra. Arra, hogy egyes területek lakhatatlanná válnak, míg más területek lakhatóvá. Az emberi fajnak nem úgy kell fennmaradnia, hogy a világot megállítja, hanem alkalmazkodik a világ változásához. Ostoba, aki azt hiszi, hogy a 10 évente 1Mrd-dal növekvő létszámú emberiség békében, egészségben, tölgyfák alatt sétálgatva, 2 emberre egy autó járműsűrűséggel ad infinitum létezhet.
Ja, és az is túlzott optimizmus, hogy az emberek, családok, multik, országok, osztályok, kultúrák saját, lokális, temporális érdeküket hátrébb sorolják annak érdekében, hogy 100 év múlva 100ppm-mel kisebb legye a légköri CO2 koncentráció. A vallási fundamentalizmus, a migránsprobléma, az antibiotikumok hatásvesztése, a szeméthegyek, a gazdasági különbségek növekedése és még száz probléma van, amit meg kellene oldani.

kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2016.04.19. 09:11:03

parajpuding:
Az idézett témában folyamatos hisztériakeltés van a médiákban. (Ez a dolga sajnos)
Ami nem jelenti azt, hogy nincs felmelegedés, de ez ellen tenni kellene mindenkinek a saját területén valamit.
A klímaváltozás tény, de ilyen már sokszor volt, melegedés és hűlés is, nagyon érdekes ezeknek a hatásait követni, javaslom ha esetleg nem találkoztál még vele:
bookline.hu/product/home.action?_v=Wolfgang_Behringer_A_klima_kulturtortenete&id=86700&type=22

de van egy rövid és gondolatébresztő cikk is:
fizikaiszemle.hu/archivum/fsz130708/valas130708.html

Gondold végig, mit tettél te személyesen a klímaváltozás nyomán a saját környezetedben mondjuk az elmúlt 5-10 évben, és mit kívánsz tenni a következő tízben. Gyakorlati tettekről beszélek!

jágör68 2016.04.19. 09:18:26

Nincs megoldás. Termodinamika II ellen nem lehet dolgozni.

Ja és 2100- ról hablatyolás helyett:

Az Egyesült Államok Tudományos Akadémiája már 2002 !!!- ben illetve ezt a kiadványt revideálva 2013 decemberében rámutatott:

"A fokozatos, lasssú klímaváltozásra nincs semmi garancia.

A fák gyűrűi, a tengeri üledékek, jégdugók arról árulkodnak, hogy a hatalmas változások igen gyorsan, akár néhány év alatt is bekövetkezhetnek."

www.counterpunch.org/2013/12/26/looming-danger-of-abrupt-climate-change/

GAME OVER

Irbisz 2016.04.19. 09:28:32

nem lesz semmifele, merhetö hatassal jaro egyezmeny belathato idön belül, a rövidtavon, valasztasi ciklusokban gondolkodo kormanyokat enm erdekli mi lesz a szamukra politikuskent ertelmezhetetlen 20-30 ev mulva.
helyesebben maganemberkent lehet hogy erdekli, politikuskent nem, mert csak veszit vele.
Föleg ugy, hogy nagy reszük tudomanyosan veszesen alulkepzett -mint jopar ideirogato okoska-, igy a megegyezes anelkül is csekely eselye kb. tart a nullahoz.
Akkor lesz esetleg valami komolyabb korlatozas, ha az USA es/vagy Kina, teljesen mindegy milyen indittatasbol, kemenyen, akar a nyilt nyomasgyakorlas eszközevel möge all

jágör68 2016.04.19. 09:31:43

@kjapp:

Az emberiségnek semmi köze hozzá- mindössze van belőlünk 7,4 milliárd és minden éghetőt égetünk: szén, kőolaj, földgáz, amit csak találunk

www.youtube.com/watch?v=h8S4nrTzCwE

dr kotász (törölt) 2016.04.19. 09:32:22

@Parajpuding: Mit vársz azoktól akik pár perc erejéig, egy posztban találkoznak a klíma problémával és erre a pár percre alapozva, magabiztosan, közönséges stílusban fikáznak egyet, majd ezt a fikázást egyenrangúnak vélik egy Nature publicisztikával... Egy sima középiskolai környezetvédelem órát nem ültek végig, nemhogy felfogják milyen melóval jár egy tanulmány összerakása.

dr kotász (törölt) 2016.04.19. 09:36:39

@midnight coder: Gondolom halványan sejted, hogy a klíma, vízgazdálkodási, masszív népességmozgási jelenségek összefüggéseire válaszokat találni alapos kutatómunkával lehet és nem monitor előtt ülve, két fokhagymaízű böfögés között...

Irbisz 2016.04.19. 09:43:59

@jágör68:
Persze, ez nem linearis folyamat, elerve egy-egy küszöberteket elindul egy pozitiv visszacsatolas es megszalad az emelkedes.
regota közismert (helyesebben lathatolag nem az), hogy pl. jegkor vegen sem egyenletes volt a 100-120 meteres vizszintemelkedes, hanem idönkent 20-30 ev alatt több metert emelkedett a vizszint, es utana megint kvazi stagnalas, nagyon lassu, valtozas volt csak- a következö nagy olvadasig.
Most is ha ne adj isten elerünk egy ilyen küszöberteket, nem 2100-ig, de 2040-ig emelkedhet könnyen 2 metert a vizszint- es akkot jöhetnek a katasztrofaszcenariok.

exterminador 2016.04.19. 09:58:17

@bringás bosszantó: Pontosan. Egy méteres vízszint-emelkedés a fejlett világban még bőven kezelhető. Probléma az olyan területekkel lesz, mint például Bangladesh. Na nekik nem lennék a helyükben.

exterminador 2016.04.19. 09:59:37

@kjapp: gabonát most is lehet termeszteni Grönlandon, csak nem érik be. Persze hamarosan ez a probléma meg fog oldódni.

monddazigazatmar 2016.04.19. 10:15:05

@exterminador: Hatalmas nagy kár lenne Bangladeshért. Mellesleg a bangladeshiek miért nem tudnak odahordani egy nagy csomó földet?

@macihagyma: Na, taníts mester! Tehát, ha a hollandok száz meg 200 éve tudtak gázat építeni a tenger ellen, akkor mi akadálya van, hogy New York vagy Shanghai is megtegye ezt? Esetleg talán egyszerűbb mint százmillióknak kitelepedni?
Tessék ált. isk földrajz:
"Hollandia nagy része 100 méternél alacsonyabb tengerszint feletti magasságon fekszik, egyetlen pontja van magasabban mint 300 méter. Az ország területének körülbelül egynegyede mélyföld, azaz a tenger szintje alatt fekszik."

kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2016.04.19. 10:18:44

@exterminador: "...gabonát most is lehet termeszteni Grönlandon, csak nem érik be. ..."
Ez nagyon érdekes, hogy most nem érik be, akkor meg igen, ami azt jelenti hogy akkor nagyobb volt ott a nyári hőösszeg.
A vikingek telepesek a középkorban kb. 300 évig termesztettek ott, településeik voltak Grönlandon, megéltek CSAK A FÖLDMŰVELÉSBŐL, mert akkor a déli részen beérett. Aztán jött a kis jégkorszaknak nevezett lehűlés, és azok a gabona földek örök fagyba kerültek, amely a 1980-as évek körül kezdett visszahúzódni. Ekkor kerültek elő azok a sírok, amelyek bizonyították, hogy azon a részen nem eszkimók (halászok, vadászok, de nem földművelők) hanem viking parasztok éltek. Ami azt jelenti, hogy akkor ott tartósan melegebb volt, tehát a most tapasztalt felmelegedés (ami persze éppen a középkori kis jégkorszak után indult, jó egy évszázaddal az ipari forradalom előtt) nem feltétlenül emberi beavatkozás miatt van.

kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2016.04.19. 10:36:53

@jágör68:
"...Az emberiségnek semmi köze hozzá- mindössze van belőlünk 7,4 milliárd és minden éghetőt égetünk: szén, kőolaj, földgáz, amit csak találunk..."

Sok mindent elégetünk, amit nem feltétlenül kellene, ez tény.

Magyarországon is elérhető, hogy a fűtési költséget 90%-al (KILENCVEN százalékkal, tehát tizedére!) csökkentsük. Ha csökkentjük a fűtési igényt, csökken a CO2 emisszió is. Most éppen olyan építési szabályozás lépett életbe nálunk, amely a környező országokhoz képest elmaradott építési hőszigetelési előírásainkat is eltörli.
Most akkor mi van?
Várjuk hogy az USA meg Kína, meg az Unió csináljon valamit, mi meg büszke magyarok éppen "unortodoxiát" művelünk ezen a téren is?

Szűtté mamá? Szűjjé! 2016.04.19. 10:59:45

@monddazigazatmar: Vagy sorba egymás mellés szorosan stadionokat, nem? Mennyi, mennyi stadion...ohhh..

HoIsDe 2016.04.19. 11:54:48

@monddazigazatmar: new orleansban is voltak gátak, aztán mire mentek vele...

petimegmondja 2016.04.19. 11:55:03

@Parajpuding: Oké, de mitől vagy ennyire frusztrált? Ha más nem, ott a jobbkezed, hogy lehiggadj...
Ami a klímaváltozást illeti, jobb lesz, ha megbékélsz azzal, hogy nem plurális demokráciák középosztálybeli szkeptikusai (pl. akik itt kommentelnek) miatt nem történik semmi érdemleges, hanem már jó 6,5 Milliárd ember szeretne legalább azon az életszínvonalon élni, amin Te is és ehhez rengeteg fosszilis energiahordozót kell még elégetni.
Indifferens, hogy az ezekből (fosszilis energiahordozók elégetése) légkörbe jutó CO2 meghatározó tényező vagy sem a klímaváltozásban, mert ennek radikális csökkentésére nincs akarat, de még érdeklődés sem, úgy a földlakók jó 70%-nál.
A megoldás végül úgyis a földre jutó napsütés korlátozásában lesz. Néhány millió km2 tükörfólia a világűrben. Ebben a megoldásban gondolkoznak a realitások talaján állók. A technológián már dolgoznak, a feljuttatáshoz szükséges pénzt meg majd úgyis kiköhögik a kormányok.

Barbaarb 2016.04.19. 11:55:20

Hát ha az IPCC tanulmányaira hagyatkozva állítják ezeket, akkor túlzottan nem kell aggódnunk emiatt, eddig se nagyon tudtak pontosan előrejelezni, az adathamisítási botrányaikról nem is beszélve.
Az északi sarkon lévő jég elolvadásával a tengerszint nem emelkedik, hiszen az úszik, az Antarktiszon nem hogy olvadás.

@commando: Az a gond, hogy ma már a tudományt sem lehet elválasztani a politikától és a pénztől, hiszen minden kutatást finanszíroz valaki. Úgy tűnik, hogy a mért adatok valósságára egy fabatkát sem érdemes tenni:
klimahiszteria.blogspot.hu/

@bringás bosszantó:

Nem hallottam, hogy áprilisban melegrekordok dőltek volna meg, de nem csak innen tudom, hogy túlzás, hogy a 27-28 fokot valaha kánikulának nevezték volna.

hahópihehh 2016.04.19. 12:00:15

@kjapp: nem is igazából a természetes éghajlatváltozással van itt a központi gond, hanem annak ütemével, amit az ipari forradalommal ügyesen négyzetre emeltünk.

moonshadow 2016.04.19. 12:24:02

A klímaváltozás lényege, hogy ugyanolyan természetes megállíthatatlan folyamat, mint pl. a kontinensek vándorlása, védekezni nem tudunk ellene, csak alkalmazkodni lehet hozzá.
Az emberi tevékenységnek beállítása az elit érdeke, hogy legyen indok növelni az egyén feletti kontrollt és újabb adókat kivetni, lássuk csak:
"Ehelyett egy teljesen más koncepcióval állt elő. Szerinte egyfajta „széndíjat” kellene bevezetni – hangsúlyozottan díjat, és nem adót, ugyanis nem akarja magára haragítani a klímaváltozás-szkeptikus republikánusokat – ami azt jelentené, hogy a felhasználóknak a legkörbe juttatott szénért tonnánként tizenöt dollárt kellene fizetnie, és ezt a díjat évente tíz dollárral emelnék. "
Vagyis ha kivetnek újabb adót, amit a politikusok ellopva nagyobb úszómedencés házat építenek maguknak, attól még a klímaváltozás ugyanúgy bekövetkezik, csak egyesek még szegényebbek, mások még gazdagabbak lesznek.

bringás bosszantó 2016.04.19. 12:43:12

@Barbaarb:

"Nem hallottam, hogy áprilisban melegrekordok dőltek volna meg, de nem csak innen tudom, hogy túlzás, hogy a 27-28 fokot valaha kánikulának nevezték volna. "

Wágner Úr, ha valamiről nem tudsz, az nem zárja ki a létezését. Nagyszüleidet kérdezd.

@petimegmondja:

"a feljuttatáshoz szükséges pénzt meg majd úgyis kiköhögik a kormányok. "

Ezen azért jót nevettem. Gondolkodj el azon, hogy a függönymögöttbújkálógeci, vagy te fogsz előbb elköltözni ha adódik egy olyan probléma ami ellehetetleníti a hazai életet. (Nem a zelmúlthatév gazdasági menekültjeiről van szó)
A kormány szarik rád. Mindenhol. Amíg fizeted az adót, addig vagy valaki, amint kiestél a termelő körből, kaparhatod saját magadra a földet.

És mielőtt valami barom megint azzal jön, hogy orbánozok, a csúti ganét csak azért említettem, mert az ő emberiség elleni bűneit jobban ismerjük, mint Nyenyere Nyunyungu elnökét, aki Akárminisztánt vezeti. És sajna a nép leszarása országfüggetlen, a politikusok mindenhol a saját jólétükért cselekszenek, tojnak a kisemberre, és ők lesznek mindenhol az elsők akik elhúzzák a szaros valagukat a kisemberektől rabolt vagyonokkal együtt.

commando 2016.04.19. 12:43:49

@Barbaarb: Igen, azt hiszem sok igazság van az Általad leírtakban. Ha cinikus akarnék lenni, írhatnám: a világ tudósai két, folyamatosan változó összetételű csoportba sorolhatóak. Az elsőbe tartozók állítanak valamit (tényekkel alátámasztva), a másodikba tartozók pedig cáfolják azokat (szintén tényekkel alátámasztva). Tehát kellő mennyiségű tényből bármi, illetve annak az ellenkezője is bizonyítható (lásd: a tej élet,erő, egészség, védőoltások, vegetáriánus ételmód, a Nagy Bumm elmélet, vasárnapi nyitva tartás :-) és még ki tudja mennyit sorolhatnék) Egyéni véleményem: kár pánikot kelteni, mert a helyzet közel sem olyan súlyos,..... de valami van! Nagy, átfogó intézkedésekkel sem igazán tudnánk befolyásolni a tendenciát, a természet mindent megold. De ez a megoldás, valószínű, nem kedvez az emberiségnek. Igaz a természet szempontjából nincs különbség ember, cserebogár vagy papucsállatka között. Valószínű, hogy lehetne javítani valamelyest (lassítani a folyamatot), de tartok tőle, hogy sem gazdaságilag, sem politikailag nem működik a dolog.

commando 2016.04.19. 12:44:52

Bocsi! Vegetáriánus ÉLETMÓD-ról volt szó!

Barbaarb 2016.04.19. 13:01:21

@jágör68: És ez miben is válasz az én hozzászólásomra?

@bringás bosszantó: Természetesen beszéltem erről nagyszüleimmel korábban, akkor azt mondták, hogy régen még melegebb nyarak voltak, de ez nem lehet érv egy ilyen vitában.

@commando: Így van, de én még azt hozzátenném, hogy amíg a megtörtént dolgok okait sem tudjuk, addig nem kell előrejelzésekbe bocsátkozni, mert akkor olyan pofára esés lesz belőle, mint az IPCC-nél, vagy a NOAA-nál rendszeresen a téli és nyári előrejelzéseik esetén.
Mégis hogy akarunk mi előrejelezni bármit is, amikor még az ehhez szükséges méréseket is olyan készülékekkel végezzük el, amelyek pontossága 1°C fölött van.

new_boy_on_the_block 2016.04.19. 13:10:09

10 millió "mindenhez értek" országa vagyunk ahogy nézem.

exterminador 2016.04.19. 13:32:29

@monddazigazatmar: ha 100 millió bangladeshi menekült megindul, azt te is meg fogod érezni. Hogy miért nem hordanak oda földet? Se pénzük, se technikájuk, se szándékuk...

Roy 2016.04.19. 13:47:35

@moonshadow: Ez így igaz. Mindig is volt klímaváltozás a Föld történetében. Mindig voltak nagyobb, kissebb jégkorszakok, és kisseb nagyobb felmelegedések. Régen az iparosodás előtt is voltak. Vajon mitől? A Föld önnáló életet él, és nem érdekli ki mikor hal ki. A Föld a világegyetem része, és annak törvényeit követi. Egyébként az időjárás mindig is okozott meglepetéseket. Tudtommal Magyaroeszágon is volt régen olyan szárazság, hogy szinte minden termés kipusztult, és éhinség tombolt. Tornádók, cunamik mindig is voltak. Ja, hogy akkor nem jutott el azonnal mindenkihet a hír. Nagyon régen csak az érintettek tudtak róla, és senki más.

laci_52 2016.04.19. 14:14:19

Még egy felesleges riogatás. A klímaváltozás tény, alátámasztják a mérési adatok, de azt mindmáig nem bizonyította be senki, hogy mindez az emberi tevékenység következménye.

Capt. Hindsight 2016.04.19. 15:48:52

A többletenergia mértéke, amit a fosszilis energiahordozók elégetése okoz minimális a Napból érkező energiához képest, azonban, ha nem sikerül "lekötni", akkor bent marad a rendszerben és akkor még nagyobb ütemben nő a felmelegedés, mint eddig.
Nagy összegben mernék fogadni rá, hogy ez nagyon nagy probléma lesz cirka 5-10 éven belül, de ne legyen igazam.

jágör68 2016.04.19. 15:52:26

@laci_52:

Csak a józan ész és Nobel- díjas tudósok cáfolnak, de ne zavarjon.

@Capt. Hindsight:

Aha... Nem furcsa, hogy mindig 100 évre vagyunk a nagy geb@sztól?
Csernobil, Fukushima: a nagy geb@sz már rég itt van. A rendszer az összeomlás szélén egyensúlyozik, ahogy 1972- ben előrejelezték.
És ehhez jön a megfutó klímaváltozás.

Irbisz 2016.04.19. 16:15:15

@Barbaarb:

"Természetesen beszéltem erről nagyszüleimmel korábban, akkor azt mondták, hogy régen még melegebb nyarak voltak, de ez nem lehet érv egy ilyen vitában."

nem is, föleg azert mert netto hülyeseg, esetleg draga nagyszüleid szenilisek. Ezt mellesleg ezer meg egy, Maygarorszagon vegzett hömersekletmeres objektiven cafolja (sztenderdizalt modszere vannak eleg regota), uis. azt eleg megbizhato modon mar a 19-szazad vegen elkezdtek regisztralni.
En meg nem vagyok szenilis, de a 70-80-as evekben alig volt 30 fok feletti nyari höseg, manapsag meg mar nem mentem strandra, ha ez alatt volt a hömerseklet- annyit melegedtek pl. a nyarak.
Masik pelda, en emg emlekszem, amikor ugyanebben az idöszakban telente 2-3 honapig ho volt, a gyerekeimnek meg nemi tulzassal ünnep ha hogolyozni lehet, olyan ritkan es rövid ideig van erre alkalmas idö.

"@commando: Így van, de én még azt hozzátenném, hogy amíg a megtörtént dolgok okait sem tudjuk, addig nem kell előrejelzésekbe bocsátkozni,"
azert mert egyedi esemenyek okait nem sikerül mindig feltarni, a modszerek statisztikailag müködnek.
de a logikadat követve ne tegyünk semmit, csak nagy birka fatalistak modjara varjuk ami lessz, mert allah ugy akarta.
borzalmasan ostoba, közömbös alak lehetsz, jo lennel fanatikus muszlimnak- netan lelkiismeretlen es önzö politikusnak.

"Mégis hogy akarunk mi előrejelezni bármit is, amikor még az ehhez szükséges méréseket is olyan készülékekkel végezzük el, amelyek pontossága 1°C fölött van. "
wtf? te valami kisegitö iskolabol szabadultal a nethez, netan mar a visszavagott termeszettudomanyos kepzes elrettentö iskolapeldaja vagy?
igazabol lenyegtelen, de arcod akkora van, mint a különbözö segghülye vv-szereplöknek.

inkvisitor 2016.04.19. 18:14:04

@Roy: Eheh. Igen régen is voltak klímaváltozások. A kisebb lokális változásokat meg keményen megszívták az adott területen élő civilizációk. Ilyenek voltak a mayák, akik egy szárazabb periódust szívtak meg. Ilyenek voltak a Tibeti fennsík népei, akik társadalmával egy globálisan csekély lehűlés végzett. Ilyenek voltak az Anasazik, akik pueblo építő civilizációját kivégezte a pár evszázadonként jelentkező aszályos időjárás. Vagy a grönlandi vikingek. Az emberek és az élet persze tud alkalmazkodni a változásokhoz, a gond akkor van ha ez a változás gyors. És a mostani geológiai léptékben iszonyatosan gyors. A régészek által vizsgált hideg-meleg időszakok évezredek alatt váltottak egymásba, most ez a sebesség 100x akkora, mint atermészetes eredetűek. Egyedül a vulkanizmus vagy meteorbecsapódás általi időjárásváltozások sebessége hasonló, viszont ezek masszív kihalási hullámokkal jártak. És mielőtt valaki a vulkánokkal példálózik, hogy azok mennyi CŰO2-t nyomnak ki-. A vulkanikus kibocsátás az emberi kibocsátás tizedét se nagyon éri el!

kvadrillio 2016.04.19. 18:32:10

SZERENCSÉJE VOLT, HOGY PONT MOST NEM FÜSTÖLTEK A VAGONOK !!!!! :)...AMÚGY, REMÉLEM LEFOTÓZTA, HOGY SZINTE MEGETTE A ROZSDA AZ EGÉSZET !...ÉS ÖSSZEHASONLÍTOTTA A CSILIVILI BUDAI METRÓKKAL...UGYE......

3-as metróval utazott a Szex és New York Mr. Bigje - Fotó
Blikk.hu‎ - 7 órája
Ahogy azt már az év elején is javasoltuk, tessék nyitott szemmel mászkálni Budapesten, ...

tnsnames.ora 2016.04.19. 18:44:49

@bringás bosszantó:
Szép teljesítmény volt, amit produkáltál.
- az én számaimat idézed hozzászólásodban,
- agyhalottként aposztrofálsz,
- meg sem kíséreled értelmezni az általam mondottakat,
- kizárólag a saját gondolataidra válaszolsz,
- ráadásul még a "válasz erre" gombot sem vagy képes megnyomni.
"Gratulálok". Komoly hitelét adtad a mondandódnak ;)

kvadrillio 2016.04.19. 18:58:59

ZÁRTCSEVEGÉSŰ BLOG !!! :o)
Bors Online

2016. április 19., kedd - Emma
Címlap
Ugandában világosodott meg Orbán fia
2016.04.19. 03:00 | Munkatársunktól
Orbán Gáspár Orbán Viktor Afrika megvilágosodás Jézus hit gyülekezet Felház Kisalföld
A miniszterelnök fiának nappalijából indult az a kis keresztény gyülekezet, amelynek videóját már több mint százezren látták.
Kövessen minket a Facebookon is!

Őszintén vallott megtéréséről Orbán Gáspár nemrég egy keresztény internetes rádiónak adott interjúban.

– Én nagyon fiatal vagyok Krisztusban, másfél éve tértem meg. Előtte 22 évet éltem keresztényként, református templomba járóként, klasszikusan törvény alatt, betartva csomó nehéz szabályt. Afrikában találkoztam Jézus Krisztussal úgy, ahogy azóta ismerem őt – mondta a 24 éves joghallgató a Golgota Rádiónak idén februárban (az alábbi videóban 1:10:25-től).

BLAHA LUJZIKA TÉR, 6 KM-ES NYOMORULT SORÁLLÓK EGY TÁL KAJÁÉRT, DEVIZAHITELES ÖNŰGYILKOSOK EZREI, ÉHEZŐ MAGYAR GYERMEKEK, NYUGDÍJASOK 0,9 %-OS ÁLLANDÓ NYUGDÍJCSÖKKENTÉSE, KÖZMUNKÁSOK MEGALÁZÓ HAVI FILLÉREI, LEHET KÖZÉJÜK BEÉPÜLNI NYOMOTTFEJŰ GÁSPÁRKA !!!

tnsnames.ora 2016.04.19. 19:05:03

@kjapp:

>>"...hogy ma már tudományos konszenzusnak számít az, hogy a globális felmelegedést az ember által légkörbe juttatott üvegházhatású gázok okozzák. ..."
>Erről egyáltalán nincs egyetértés. Bármennyire nyomják ezeket a riogató cikkeket.

Ez egy nagyon nehéz téma sok aspektussal.
- Mit tekintünk "egyetértésnek" (konszenzusnak)
- Lehet-e "egyetértés" mellett ellenvélemény?
- Végül létezik-e mindenkinek elfogadható vélemény-eszencia.

Az én szigorúan magán (csak nagyon kis mértékben szakmai, tehát perdöntően laikus) véleményem:

- Az IPCC a leghangosabb, legmérvadóbb véleményformáló a klíma-pánikiparban, többezer tudósával, jelentéseivel. Én azt sem hiszem el nekik, amit kérdeznek, ismerve inkorrektségüket. Ettől függetlenül a világban a legnagyobb konszenzusteremtők, őket tekintik etalonnak.

- Mindig lesznek ellenvélemények (véleménypalettát lefedve), ettől még lehetne konszenzus, lehetne elfogadható igazság-levezetés.

- Klímamodellezés az egyik legnehezebb tudomány, én ami irodalmat elolvastam (szakcikket) mindből ellenmondáshegyek jöttek le, ahol a szerzők szó szerint becsületesértő módon anyázzák egymást: képtelenek érzelmek nélkül kommunikálva valós dialógust folytatni. Azt állítom a figyelmes és objektív laikus csak hitalapon tudhat egyik vagy másik oldal mellett garast letteni. Az egész egy modernkori vallásháború.

- Van aki a globális felmelegedést is vitatja, átlaghőmérséklet-számítási problémák miatt is. Szerintem VAN globális felmelegedés. Viszont nem tisztázott az ember hogyan milyen exponenciálisokat indított vagy nem indított/rúgott be a folyamatokba (símán lehet, hogy igen, de például a Miskolczi modell szerint pont nem) . Mindazonáltal a szibériai permafrost felengedése tőlünk függetlenül önmagában nem egy derüre okot adó jelenség.

- A klímamodellezés egy gyerekcipőben járó tudomány, ahol modellek vannak, csak nincsenek elfogadhatóan verfikálva. Illetve vannak mért adatok, amikből mindenki mindenféle következtetéseket konkludál. Csak ez olyan,hogy az igazságot valaki kimondja, csak nem tudni ki. A 2008-as válság kirobbanási évét is sokan prediktálták sokféleképpen, és azok nyertek, akik 2008-ra tippeltek ;) Minden prediktálás akkor ér valamit, ha levezetés/indoklás is tartozik hozzá és az elfogadható is. Állítom ilyen nincs klímaelőrejelzés területén. Számháború és vallásháború van, semmi más.

- Ettől még pusztán józan paraszti ész alapján belátható, hogy elpazaroltuk nagyrészt értelmetlenül a Föld fosszilis kincsének könnyen elérhető részét. Ideje lenne csomó mindent újragondolni, de gyarló, kapzsi, hibázós ember sokszor nem képes a fától az erdőt látni.

- Vgezetül semmilyen igazság igaza nem védhető erőszakkal, rossz módszerekkel. A pánikipar ezt szokta elfelejteni.

tnsnames.ora 2016.04.19. 19:09:55

@Parajpuding:
"Látom előbújtak odúikból az önjelölt szakértő kommentelők, akiknek nemhogy a képzettségük sincs ezen témában (értsd fingjuk sincs), de még ostobák is. "
Te mit tudsz másokról pontosan? Illetve neked miért kéne hinni hozzászólásod alapján? Csak mert szitkozódsz, attól erősebb lesz a nem tudom milyen érvrendszered?
Amit művelsz az tipikusan a vallásháborús megközelítés, amiről magam is szóltam korábban. Még nem éred el Antallfy Tibor gyűlöletkeltési mélységeit, de ezen az úton sikerrel járhatsz... ;)

2016.04.19. 20:19:26

@new_boy_on_the_block: "10 millió "mindenhez értek" országa vagyunk ahogy nézem."

Így aztán külön felüdülés, hogy te nem értesz semmihez.

@monddazigazatmar: " a százmillióból egy-kettőnek eszébe juthatna gátat építeni... "

A hollandok voltak a legjobb felfedezők és telepesek, ezt a fokozott nyitottság és liberalizmus miatt sikerült elérniük. Ugyanez nem mondható el az ázsiai magyar bevándorlókról, akik a pusztában inkább szarni szoktak, mint gátat építeni. A hollandók elbírtak az óceánnal, a magyarok még egy mocsárral sem, de ez meg is látszik.

borzimorzi 2016.04.19. 20:22:19

@Barbaarb: A nagyszülők érrendszere 40-50 évvel ezelőtt még jól működött, vagy legalábbis sokkal jobban, mint ma. Ezért aztán nem jut elég vér a végtagokba, és hideg az öregek keze-lába. Két rokonom van 80 felett, akik télen úgy felfűtik a lakásukat, hogy az összes unoka egy szál pólóban flangál és mindenkinek melege van. De az öregeken a póló felett vastag pulcsi és polár felső. Ilyen az öregedés.

Üdv:
b

2016.04.19. 20:26:03

Hollandokat akartam mondani, csak megzavart az az orbánista troll. Az igazság az, hogy egy emberöltői okoskodás semmit nem jelent: a természet kiszámíthatatlan. Elméleteket meg pénzért gyártanak. A dinók is kipusztultak, mégis van élet a Földön. Erre föl néhány ostoba sarlatán klímaváltozásról makog...

borzimorzi 2016.04.19. 20:37:18

@inkvisitor: Pontosan ez a gyorsaság a célja a fejlett világnak. Ezért kellett a piacokon olyan helyzetet teremteni, hogy olcsó legyen az olaj, és a szaúdiak, mint az őrültek, ömlesszék dömpingáron. Mellékhatásként az is jól jön, hogy az oroszok is szívnak, mert nekik sincsen annyi bevételük olajexportból, mint korábban.

A mérsékelt égövi, fejlett világ lakosságának ez az egyetlen esélye a túlélésre.

Ha a változás lassú lenne, akkor a területük eltartóképességét soksorosan túlszaporodott népeknek lenne idejük elmenekülni Afrikából és Ázsiából. Csakis a mérsékelt égövi, fejlett országokba mennének, és bombasztikus demográfiájukkal kiszaporodnák az őslakosságot annak eredeti élőhelyéről 2-3 generáción belül.

Ahhoz, hogy a mérsékelt égövben élő, fejlett, de kevéssé szaporodó, tehát fogyó népek túléljék a klímaváltozást, ahhoz az kell, hogy gyorsan üssön be a dolog. A klímamenekültek legfeljebb Ázsián vagy Afrikán belül tudjanak biztonságosabb helyre menni, ha egyáltalán. Ne lehessen akkora népvándorlás, amelyik elsöpri a mérsékelt égövi civilizációkat!

A fejlett világ Afrikát és Ázsiát, az ott található ásványkincseket magának akarja, de a ma még ott élő népesség nélkül. :-((

Épp ezért nem tesznek semmit sem a klímaváltozás ellen. Sőt, gyorsítják a folyamatot. A nagy birodalmaknak lehetnek bár barátaik, szövetségeseik és humanitárius elveik is. De elsősorban és mindenek felett érdekeik vannak.

Üdv:
b

bringás bosszantó 2016.04.19. 20:58:04

@tnsnames.ora:

Remélem azért érted mire és miért böfögtél ide.

Agyhalottka, leírom újból, hátha másodszorra felfogod.
A sok agyhalott, (hogy megnyugodj, köztük te is) 0.8-0.9 fokos hőmérséklet változásról vizionál, miközben a nyaraink lazán tíz fokkal melegebbek mint régen voltak. A Föld átlaga nem érdekel, az a hülyéknek van (pl. neked), hogy azt higgyék, minden baromira rendben van.

A válasz gombot tudatosan nem nyomtam meg az első esetben, mert általánosságban szóltam, nem hozzád, téged nagy ívben letojtalak már akkor is.

Kezded érteni, vagy lerajzoljam, hogy eljusson az értelmezési tartományodhoz?

tnsnames.ora 2016.04.19. 21:23:29

@bringás bosszantó: OK, a szájkaratét megnyerted... ;)

petimegmondja 2016.04.20. 09:14:18

@bringás bosszantó:
Természetesen az űrprogrammal rendelkező országok kormányairól van szó.

tnsnames.ora 2016.04.20. 09:58:42

@petimegmondja: Szerintem mindenki még többet akar, nemcsak az eddig lemaradtak, hiszen az ember harácsoló kapzsi lény (statisztikai relevanciával), azaz fosszilia-égetésre ha "jogos", ha nem, látszik motiváció-utánpótlás.
Én azzal vitatkoznék csak, hogy magyarázható-e ez a tömeg felzárkózási potenciáljával. Én azt vélelmezem, hogy nem. A leszakadók egyre többen vannak, egyre jobban leszakadva, míg az egyre kevesebb gazdagnak egyre többjük van azon felül is, amit képesek egyáltalán felélni (nemhogy értelmesen elkölteni), bár volt akinek elképesztő léptékű vagyont is sikerült lenulláznia (de ő legalább rossz döntések sorozatával rendesen megküzdött érte).

Barbaarb 2016.04.20. 13:57:21

@Irbisz:

Na és azt miért nem részletezed, hogy mit mutatnak ezek a mérések?
A forró napok (35°C fölötti maximum) bár tavaly nagyon magas volt, tavalyelőtt kettő, és ennek hosszútávú növekedése is lassú, ilyen forrónapok viszont voltak korábban is. A magyarországi átlaghőmérséklet 0,8-1 °C-kal nőtt a 20. század eleje óta, úgyhogy nem érdemes itt 6-8 fokos emelkedéseket vizionálni.
Az olyan tél, amikor 2-3 hónapig hó volt igenis ritka volt a múltban is, még ha nem is annyira mint ma, csak az emlékeink megzavarnak atekintetben, hogy a rendkívüli dolgokra emlékszünk, az átlagosokra nem. A 87-es télre mindenki emlékszik, de miért nem beszélünk 86-ró, vagy 88-ról? Mert 87 volt a kiugró, és nem általános.

A személyeskedést visszautasítom, de azért azt jelzem, hogy ha hibás mérésekre akarunk alapozni előrejelzéseket, akkor az előrejelzések is hibásak lesznek, azt hiszem ez egyértelmű.

Ha elolvastad volna a linkelt forrást, akkor láthatnád, hogy hivatalos adat, hogy az USA mérőműszereinek igen kis része még 1°C belüli pontossággal. Ez nem azt jelenti, hogy a mérőműszer nem képes tizedfok pontossággal mérni, hanem azt, hogy az elhelyezése miatt nem pontos.

Persze egyszerűbb káromkodni és személyeskedni, mint tájékozódni és érvelni.

borzimorzi 2016.04.20. 15:37:31

@Barbaarb: A magyarországi mérések is fontosak, de nem minket fog elönteni a tenger...
Üdv:
b

jágör68 2016.04.20. 21:51:39

@borzimorzi:
Nem is kell, hogy elöntsön, elég, ha az óceánparti atomreaktorok leolvadnak és víz alá kerülnek.

borzimorzi 2016.05.03. 17:09:39

A Közel-Kelet lakhatatlanná válása a küszöbön.
index.hu/tudomany/2016/05/03/elviselhetetlenne_valhat_a_kozel-kelet_nehany_evtizeden_belul/
Na, akkor lesz ám olyan menekültáradat, de olyan...
süti beállítások módosítása