„Az „ISIS”-nak semmi köze az iszlámhoz”
2016. április 15. írta: lumens

„Az „ISIS”-nak semmi köze az iszlámhoz”

A terrorszervezet ideológiai megfékezését találja a nyugati civilizáció előtt álló legnagyobb kihívásnak Fodor István iszlámkutató és vallástörténész, akivel az „ISIS”-ról szóló híradásokról, a Nyugat felelősségéről és a terrorszervezet megalakulásáról beszélgettünk.

A közelmúlt merényletei óta nem telik el úgy nap, hogy a híradásokban ne lenne szó az „ISIS”-ról. Mit gondol, a média mennyiben segíti az embereket a közel-keleti térségben zajló események megértésében?

Manapság már nincs olyan ember, aki ne hallott volna a Da’esh-ról (közismertebben az „Iszlám Államról”, amely roppant mód helytelen és kerülendő elnevezés), és annak cselekedeteiről, amely alapvetően a médiának köszönhető, ami a kortárs menekültkérdéssel is erőteljesen összemossa a szélsőségeseket. A napi sajtóban folyamatosan szót ejtenek a terrorszervezetről, csak gyakran az a probléma, hogy a témában kevésbé kompetens személyek próbálják megmagyarázni a történéseket. Sok esetben előfordul, hogy helytelenül használjak a fogalmakat, félremagyaráznak bizonyos történéseket, pedig fontos lenne, hogy a megfelelő kontextusban, a helyes fogalmakkal írjuk le a Da’esh tevékenységét. A közel-keleti helyzet megértéséhez szükség van arab nyelvtudásra, ismerni kell a lokális, szociokulturális és antropológiai vonatkozásokat, és a vallási kontextusokkal sem árt tisztában lenni. Elhiszem, hogy az emberek érdeklődése miatt szükség van a mindennapos híradásra, mégis azt gondolom, hogy ezt csak a megfelelő kompetenciával rendelkező személyeknek kellene megtenniük.

Milyen félremagyarázásra, illetve rossz fogalomhasználatra gondol?

Csak néhányat emelnék ki. A médiában többször is arra hivatkoznak, hogy a Da’esh egy „dzsihadista” terrorszervezet. Leszögezném, hogy nincs olyan iszlám teológiai vagy vallástudományi munka, amelyben ez a fogalom szerepelne. Ez a megnevezés egy nyugati, torzított megfogalmazása a dzsihád képének. Emellett a híradásokban többször is kalifátusként hivatkoznak a Da’esh-ra. Tény, hogy maga a terrorszervezet is így aposztrofálja magát, miután 2014. június 29-én Abu Bakral-Bagdadi az addig elfoglalt területeken egy pszeudo-kalifátust „kiáltott ki”, csakhogy több szépséghibája is volt ennek a cselekedetnek. Több előfeltétele van egy kalifátus létrehozásának, amelynek a Da’esh nem felel meg. Például a vallási jog szerint akkor lehet kalifátust kikiáltani, ha azt a világ összes muszlimja egyöntetűen megszavazza. A Da’esh esetében ez egészen biztosan nem történt meg, ugyanis a 1,6 milliárd muszlim ember helyett mindössze 25 ezer szélsőséges választotta meg Abu Bakral-Bagdadit „kalifának”. Másrészt akkor beszélhetünk kalifátusról, ha az állandó határokkal rendelkezik, és többek között védelmezi a határain belül élő kisebbségeket is, ami a Da’esh-ra tekintve szintén nem valósul meg.

Ezek szerint az „ISIS” elnevezés sem helytálló?

Az előbb már beszéltem arról, hogy miért nem lehet államnak, kalifátusnak nevezni ezt a terrorszervezet. Ugyanakkor azt is érdemes hangsúlyozni, hogy a Da’esh-nak semmi köze nincs az iszlámhoz. A Koránt és a Szunna-, Hadith- irodalmakat félreértelmezik, a saját céljaikhoz igazítva leegyszerűsítik, tehát csupán eszközként használják fel az iszlámot, mint vallást. Például a Korán szerint felekezettől függetlenül biztosítani kell a kisebbségek alapvető élethez való jogát és biztonságát, ezzel szemben a Da’esh módszeresen irtja mindazokat (jó példa erre a yazidi kisebbség), akik nem azonosulnak a szervezet merev ideológiájával. Mindezek miatt nem tartom szerencsésnek az „ISIS” (vagy „Iszlám Állam”) megnevezést, helyette a szervezet arab elnevezésének rövidítését, a Da’esh kifejezést kellene használni. Ez a szó maximálisan leírja és érzékelteti a terrorszervezet immorális tevékenységeit, ugyanis magyarra lefordítva „lábbal eltaposót”, „eltiprót” jelent az az ige, amiből a nevezett mozaikszó is ered. A médiában – igen hibásan – még mindig „Iszlám Állam”-ként vagy „ISIS”-ként nevezik meg ezt a szervezetet, pedig a Da’esh elnevezést lenne szükséges alkalmazni.

Fotó: Pusztai Richárd

A médiában kevésbé, de az iszlám-szakértők körében annál inkább az a nézet vált uralkodóvá, miszerint a Nyugat is felelős a terrorszervezet létrejöttében. Ön hogyan vélekedik erről a felfogásról?

A Da’esh megalakulásához mind belső, mind külső tényezők egyaránt hozzájárultak. Kétségtelen, amennyiben megvizsgáljuk az arab térség és a nyugati hatalmak közötti történelmi előzményeket, akkor találhatunk olyan neuralgikus pontokat, amelyek jelentősen befolyásolták a közel-keleti térség alakulását. Véleményem szerint egészen a kolonizációs időszakig kell visszamenni, ugyanis az arab források a nyugati szakirodalmakkal szemben ezt a folyamatot lelki imperializmusként írják le. A huszadik századból három eseményre hívnám fel a figyelmet. Elsőként az 1915októberében aláírt Husszein-McMahon-megegyezést érdemes megemlíteni, amelyben Nagy-Britannia arra tett ígéretet, hogy ha az arab népek felkeléseket szerveznek az Oszmán Birodalommal szemben, akkor a háború után a britek szorgalmazni fogják egy nagy arab állam létrehozását a Közel-Keleten. Csakhogy 1916-ban Nagy-Britannia és Franciaország a Sykes-Picot egyezmény szerint abban állapodott meg, hogy a háborút követően egymás között felosztják az Oszmán Birodalom területeit, ezzel viszont semmissé tették a Hussein-McMahon-féle egyezséget. Ráadásul az 1917-ben kiadott Balfour-deklarációban a britek azt hangoztatták, hogy támogatni fogják egy zsidó állam létrehozását Palesztina területén, 1948-ban pedig létrejött Izrael. Ezek a külpolitikai események mind a mai napig feszültséget okoznak a közel-keleti térségben. 2014. június 10-én a Da’esh kiadott egy propagandavideót, amelyben a Sykes-Picot egyezmény által meghúzott, Irak és Szíria közötti határvonalat buldózerekkel szétrombolták. Ezzel a lépéssel a szervezet azt üzente, hogy nem fogadja el az arab térséget érintő nyugati érdekalapú politika rendelkezéseit.

A 2003-ban kezdődő iraki háború mennyiben segítette az „ISIS” megerősödését?

Jelentősen segítette. Irak a 2003-as amerikai támadásig egy stabil, regionális középhatalomnak számított. Szaddam Husszein kiiktatását követően azonban hatalmi űr keletkezett az ország életében, aminek köszönhetően az al-Kaida nagy befolyásra tett szert Irakban. A Da’esh az al-Kaida iraki szárnyából nőtte ki magát, és fáradhatatlanul azon dolgozott, hogy tovább mélyítse az ország pilléreinek széttöredeződését és a felekezeti konfrontálódásokat. Ráadásul 2006-tól kezdve az Egyesült Államok által támogatott Núri al-Máliki lett Irak miniszterelnöke, aki szakított az addigi tradicionális szunnita hatalmi berendezkedéssel, és a síitákat jutatta magas hivatali pozíciókba. Ezzel az intézkedéssel tovább mélyítette a két vallási felekezet közti, politikai alapokon nyugvó ellentétet, ami a Da’esh számára igencsak kedvező volt. Núri al-Máliki nem csak a politikában, hanem az élet minden területén próbálta ellehetetleníteni a szunnitákat, ennek következtében nem kell azon csodálkozni, hogy közülük többen is a Da’esh szolgálataiba álltak, hiszen az előbb elmondottak fényében egyfajta felszabadítóként tekintettek a terrorszervezetre.2011-ben kitört a szíriai polgárháború, amiről már manapság nyugodtan elhagyhatjuk a polgár jelzőt, ugyanis az utóbbi időben több ország is szervesen bekapcsolódott a küzdelmekbe. 2013 tavaszán a Da’esh csatlakozott a felkelőkhöz, és néhány hónapon belül a lázadók egyik legjelentősebb fegyveres szervezetévé vált. A szíriai háborúba történő belépéssel pedig tovább növelte a területi érdekszféráját, amelyet több-kevesebb sikerrel azóta is próbál kiterjeszteni az arab – de egyben afrikai és ázsiai – térségben is.

„A kurdok Sztálingrádjaként" is ismert Kobani látképe. Forrás: Flickr

Tudjuk azonban, hogy nemcsak szunniták harcolnak a terrorszervezet oldalán, hanem más, nem arab országokból is sikerrel toboroznak tagokat. Miért lehet vonzó az „ISIS” az emberek számára?

Az egyik kedvenc kutatóm, Ulrich Beck „A kockázat-társadalom - Út egy másik modernitásba” című könyvében arról ír, hogy napjainkban sok ember identitásválságban szenved, amivel teljesen egyet is értek. A kiábrándultság, a bizonytalanság és a félelemérzet együttese komoly segítséget nyújt abban, hogy a reményvesztettek előbb vagy utóbb nyitottabbá váljanak a szélsőséges eszmék befogadására. A Da’esh propagandisztikus videói, hangzatos szövegei és ígéretei pedig kiválóan tudják csalogatni az érzelmileg gyenge lábakon álló embereket, hiszen egy jobb világot ígérnek számukra. Az már más kérdés, hogy a szervezetbe való belépés mellékzöngéiről nem tájékoztatják ezeket az embereket, illetve arról sem, hogy ebből élve nem lehet kilépni. Természetesen nemcsak a szegények számára imponálóak a Da’esh célkitűzései, a szervezet tagjai között találhatunk jómódú, magasan iskolázott személyeket is.

Jól gondolom, hogy a tehetősebb tagokat nemcsak a harcokban, hanem kapcsolatszerzésre is felhasználják? Milyen anyagi forrásai vannak az szervezetnek?

Kezdetben az Öböl Menti Együttműködési Tanács (Kuvait, Bahrein, Katar, Egyesült Arab Emírségek, Omán és Szaúd-Arábia) egyes tagjai támogatták anyagilag a Da’esh-t. A támogatás hátterében egyébként a már említett, politikai alapokra épülő síita-szunnita ellentét is domináns, illetve a regionális vezető státuszának az elnyerése. Az előbb felsorolt országok mindegyike szunnita, emiatt nyilvánvaló, hogy a terrorszervezet támogatásával az úgynevezett „síita félhold” államait akarják meggyengíteni. Ennek fényében nem meglepő az sem, hogy a Da’esh a síita irányhoz sorolható Bassár al-Aszad ellen harcol. Mostanára a terrorszervezet teljesen önállóvá és önellátóvá vált, ugyanis szakított az al-Kaidával, illetve komoly bevételei vannak a feketepiacon folytatott cserekereskedelemből és csempészetből. Az utóbbi időben több olyan videó is napvilágot látott, amelyben a Da’esh emberei iraki és a szíriai múzeumokat vernek szét, és megsemmisítik az ott megtalálható antik tárgyakat. A felvételeken látottakkal ellentétben nem az eredetieket, hanem a másolatokat teszik tönkre, a valódi emléktárgyakat szintén a feketepiacon adják el, amelyből jókora összegeket tehetnek zsebre. Mindezek mellett a szervkereskedelemből, a váltságdíjakból és nem utolsósorban a prostitúcióból is jelentős bevételhez jutnak.

Ilyen körülmények közepette ön szerint hogyan lehetne leszámolni velük?

Ennek kivitelezésére két módszert látok alkalmasnak. Egyrészt katonailag kell beavatkozni a szélsőségesek ellen, és minél nagyobb erőket kell bevetni a terrorszervezet megfékezésére. Másrészt pedig a fejekben kell rendet tenni, ugyanis a Da’esh a realitástól elrugaszkodott módon magyarázza meg tetteit a híveinek. Például a Nyugattal szembeni harcukat a végítélet előtti küzdelemként aposztrofálják, amelynek részét képezi az ideológiailag nem azonosulókkal szemben vívandó háború, ettől a képzettől pedig teljesen megrészegültek és emiatt ideológiailag nagyon elkötelezettek. Azt gondolom, hogy ez lesz a Da’esh elleni harc legnehezebb és leghosszabb része.

Császár Ildikó

 

További írásaink megtalálhatóak a lumens.hu-n, illetve Facebook-oldalunkon is.

A bejegyzés trackback címe:

https://lumens.blog.hu/api/trackback/id/tr838629664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

I_Isti 2016.04.15. 15:32:41

"A médiában többször is arra hivatkoznak, hogy a Da’esh egy „dzsihadista” terrorszervezet. "

Valóban, nem. Ugyanis nem azért vágják le a keresztények, a jazidik, meg bárkinek a fejét, mert ezt a Korán kifejezetten támogatja, hanem csak úgy, úri passzióból, de főleg azért, mert ilyen sajátos formában fejezik ki az embertársaik iránt érzett felbecsülhetetlen mértékű
szeretetüket.

Ballib cenzúrázók lidérce 1 2016.04.15. 16:10:31

Azt akkor elmagyarázhatná a szakértő úr, hogy miként lehetséges, hogy rendre több száz év óta, az iszlám által uralt területeken alakulnak ki ezek a terror szervezetek, ha nincs közük az iszlámhoz.

Márpedig ezek a terrorszervezetek 10-20 évente rendre újjá élednek más-más néven, Líbiától, Irakon át, Szíriáig.
És egyként gyilkolnak le minden másként gondolkodót, és keresztényt.

Rendre utánpótlást kapnak az EU-ba települt másod és harmad generációs iszlám hívők leszármozottjai közül is, többek között.

Az EU-ba integrálódni sehol nem sikerült egy Iszlám közösségnek sem, csak legfeljebb azoknak, akik megtagadták az iszlámot.

Szóval némi köze mégis kell legyen az iszlámohoz.

Ballib cenzúrázók lidérce 1 2016.04.15. 16:11:16

Illetve íme néhány idézet a Koránból, pontos megjelöléssel, ami az iszlámot és az elfogadást illeti:

www.hetek.hu/hit_es_ertekek/201508/kafirok_gyaurok_ellensegek

Az iszlám kiemelt figyelmet szentel a kafíroknak. A Korán közel kétharmada (64 százaléka) a kafírokról szól, míg a Szíra (Mohamed élete) szinte teljes mértékben (81 százalék) Mohamednek a kafírokkal folytatott küzdelmeit írja le. A Hadísz (Hagyományok) 37 százaléka szintén a kafírokkal foglalkozik, így a Trilógia összességében terjedelmének 60 százalékát a kafíroknak szenteli.

Mit mond a saria a a kafírokról? Két idevonatkozó idézet: „A kafírokkal szemben hajthatatlannak kell lenni, keményen kell fellépni ellenük, utálni kell őket, amíg el nem fogadják a Legmagasztosabb Allah által kirótt sorsot, mivel ez Allah rendeltetése.”

Az Allahért való gyűlöletet és Allahért való szeretetet Al Walaa wal Baraa-nak hívják, mely az iszlám etika és a saria alapelve. Egy muszlimnak gyűlölnie kell, amit Allah gyűlöl, és szeretnie, amit Allah szeret. Allah gyűlöli a kafírokat, következésképp a muzulmánok is ugyanígy tesznek.

„Allah és követői gyűlölik azokat [a kafírokat], akik bármiféle felhatalmazás nélkül vitáznak Allah jelei felől [a Korán verseiről]. Így pecsételi le Allah az arrogáns, lenéző szíveket.” [Korán 40:35]

A kafírokat ezért ki lehet gúnyolni: „Azon a napon [ítélet napján] a hívők ki fogják gúnyolni a kafírokat, miközben nászágyukon ülnek, és nézik őket. Vajon megkapták-e a kafírok a fizetségüket azért, amit cselekedtek?” [Korán 83:34] A kafírokat le is lehet fejezni: „Ha a csatamezőn találkoztok a kafírokkal, vágjátok le a fejüket, míg fölényesen le nem győztétek őket, majd fogjátok a rabokat, és szorosan kötözzétek meg őket.” [Korán 47:4]

A kafírok ellen szabad összeesküvést szőni: „Összeesküdnek ellened és cselszövést terveznek ellened [Mohamed ellen], ám én is összeesküdök ellenük, és cselszövést tervezek ellenük. Ezért viselkedj higgadtan a kafírokkal, és hagyd őket békén egy ideig.” [Korán 86:15]

A kafírokban szabad félelmet kelteni: „Ekkor a te Urad az Ő angyalaihoz szólt és ezt mondta: Veletek leszek. Adjatok erőt a hívőknek. Én pedig rettegést fogok kelteni a kafírok szívében, le fogom vágni a fejüket, és az ujjuk hegyét is.” [Korán 8:12]

Egy muzulmán számára egy kafír nem lehet barát: „A hívők ne barátkozzanak kafírokkal más hívők helyett! Akik mégis ezt teszik, elveszítik Allah védelmét, egyedül maradnak önnönmaguk védőiként. Allah figyelmeztet benneteket, hogy féljétek őt, hisz mindenki hozzá fog majd visszatérni.” [Korán 3:28]

A kafírok gonoszak: „És mondd: Ó, Uram, nálad keresek menedéket a gonoszok (kafírok) sugalmazásai elől. És nálad keresek menedéket, Uram, az ő jelenlétük elől.” [Korán 23:97]

A kafírok végül átkozottak is: „Meg lesznek átkozva, és ahol rájuk lelnek, ott megfogják és megölik őket. Allah ugyanezt tette azokkal is, akik előttük jöttek. És nem fogtok változást találni Allah megszokott eljárásaiban.” [Korán 33:61]

_Epikurosz_ 2016.04.15. 16:11:31

D'aesh. Aham. Meg Sötét Nagyúr, a Voldemort helyett. Ez biza stirlitzes lebukás volt.

Irbisz 2016.04.19. 12:02:45

Angol felmeresek szerint a mar ott elö muszlimok 4-10%-a nyiltan tamogatja es helyesli pl. a brüsszeli, parizsi merenyleteket- mert hitetlen kutyak elleni "szent harc" reszenek tekintik.
Masok nem helyeslik, de a jelek szerint kb. egyöntetüen tul sok bajuk nincs vele, mert valahogy es erdekes modon, az iszlam közössegek fellepese az ilyen terroristak ellen többb mint harmatos, aligha lehetnek tul aktivak az ellenük valo küzdelemben, mert tevölegesen nem segitik meg az itt elö terrorista hittarsak elleni fellepest, nyugodtan szervezkedhetnek, szepen behunyjak a szemüket.
Szoval a löteri döglött kutyat nem erdekli mint mond az elmelet, ha a gyakorlattal es a napi realitasokkal köszönöviszonyban sincs, csak felreveszi a jelenseg elleni fellepest.
süti beállítások módosítása