Kiderül, ha hazudsz az interneten
2016. július 12. írta: lumens

Kiderül, ha hazudsz az interneten

Egy nemrég publikált tanulmány szerzői kifejlesztettek egy olyan algoritmust, mely 70%-os bizonyossággal leplezi le az online szövegek írásos hazugságait. Az emberek 54%-os teljesítményét jelentősen felülmúló módszer csupán a szóhasználatból ki tudja olvasni, megnőne-e Pinokkió orra, ha ő mondaná ki a leírtakat. A készítők szerint ez hatalmas lehetőségeket jelent a fogyasztóvédelmi és egyéb csalás-ellenes intézmények munkájának forradalmasítására.

Forrás: Pixabay

Mindenki hazudik”

A tanulmány szerzői a nyelvelemzés és a big data eszközeit kombinálták annak érdekében, hogy több mint tízezer e-mail lingvisztikai megoldásait összehasonlítva beazonosítsák, hogyan fogalmaz az, aki hazudik. Mint kiderült, ennek több egyértelmű jele is van.

A megtévesztő e-mailekben ritkák a személyes névmások, viszont gyakoribban a leíró melléknevek, egyben gyakoriak a túlkomplikált megfogalmazási formák. Szintén rendszeresen előfordul az, hogy az ilyen üzenetek szerzői agyondicsérik a megkeresett félt – miközben a lehető legritkább esetben fordul elő az, hogy saját magukat kritizálják. Ugyanígy jellemző az is, hogy a beszélgetőpartnerük mondatstruktúráit utánozzák. Mivel hazugságaink általában előre kigondoltak, szövegeink kevésbé spontánok – az egyes mondatok szorosabban kapcsolódnak egymáshoz, mint egy igaz szöveg esetében.

Míg az algoritmus az esetek 70%-ában tudta beazonosítani a hazugságokat tartalmazó szövegeket, az emberek ugyanerre csak 54%-os sikerrátával voltak képesek. A Michigani Egyetem kutatói a fenti tanulmánytól függetlenül tanítottak meg egy gépet arra, hogy bírósági felvételek alapján beazonosítsák a hazugságot elkövetőket – az esetek 75%-ában ez meg is történt.

Ha látod Pinokkiót

Forrás: Wikipedia Commons

Egy ilyen eszköz üzleti potenciálja hatalmas – elég csak arra gondolni, hogy a fogyasztóvédők ennek segítségével könnyebben beazonosíthatják a csalókat, a biztonsági szolgálatok és határőrök pedig a különböző okmányok hitelességét ellenőrizhetik alaposabban. Ugyanez vonatkozik a tudományos életben megalkotott szövegekre és a plágium kérdésére is.

A szerzők külön kiemelik a párkereső oldalakon és a felhasználói értékeléseket aggregáló portálokon való használat potenciális előnyeit, ahol a fenntartók „potenciálisan hazugként” jelölhetik meg az algoritmuson fennakadó profilokat.

A Telegraph felmérése szerint hazugságaink nagy része ártalmatlan, és ártalmatlan szándékkal születik, bár a megkérdezettek harmada hazudott már arról, miért nem vette fel a telefont egy adott pillanatban.

Nem mindig van ez így: Ko de Ruyter, a Cass Business School professzora szerint a fogyasztók gyakran hazudnak azért, hogy kedvezményeket, vagy indokolatlan visszatérítéseket kapjanak a vállalatoktól, ami rengeteg pénzbe kerül a gazdasági szereplőknek. „Mindenki hazudik” – fogalmaz.

A szoftver mindenesetre nem ad útmutatást arra, mit kezdjenek a felhasználók a hazugnak titulált üzenetekkel, így nagy valószínűséggel a spamszűrés újabb eszköze lesz csupán ezen algoritmus, nem pedig az igazságszérum internetes megfelelője.

Kelemen Luci

További írásaink megtalálhatóak a lumens.hu-n, illetve Facebook-oldalunkon is.

A bejegyzés trackback címe:

https://lumens.blog.hu/api/trackback/id/tr858881990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BéLóg 2016.07.12. 17:28:48

@BéLóg: Én nem hazudok! A krétai hazudik minden.

teeszmalac 2016.07.12. 17:53:33

na kb. ennyire komolyan vehető a poszt is

dont be such a jew 2016.07.12. 18:24:19

Látva hogy mit tud Cortana meg Siri semmilyen algoritmus nem állapítja meg az írott szövegből még vagy 200 évig ki kamuzik.

És további 400 év mire magyarul is müxik majd ugyhogy hazudozhatunk nyugodtan.

forrás: wikipedia commons LOL