Saját bevallásuk szerint „elcseszték” az online hirdetők
2015. október 17. írta: lumens

Saját bevallásuk szerint „elcseszték” az online hirdetők

Egy nyilvános bejegyzésben számolnak be arról, mennyire nem veszik figyelembe a felhasználói élményt. Az AdBlock-ot azért továbbra is lopásnak tartják.

Egy különös vallomás

Az online reklámipar évekig az egyre látványosabb és erőszakosabb reklámok segítségével próbáltak fellépni a reklámblokkoló programok ellen, de az iparág képviselői ezen a héten hivatalosan is elismerték, hogy rossz úton jártak.

„Elcsesztük” – kezdi a bejegyzést Scott Cunningham, az IAB (Interactive Advertising Bureau) munkatársa. A szervezet hatszázötven céget képvisel, melyek együttesen az amerikai internetes hirdetések 86 százalékát teszik ki. Véleménye szerint a reklámok az internet korábbi időszakában felgyorsították a fejlődést, mivel ingyenesen tették elérhetővé a különféle tartalmakat, de elismeri, hogy egy idő után olyan lassúak és intruzívak lettek, hogy mára már komolyan rontanak a felhasználói élményen.

„Az automatizáció és a bevételek maximalizálása érdekében olyan reklámtechnológiát fejlesztettünk ki, mely a recesszió okozta marketing-haszoncsökkenést ellensúlyozni tudta. Visszanézve azonban mindez a fogyasztói hűség rovására ment. Az egyre nagyobb reklámok lelassították az internetet és megannyi akkumulátort merítettek le. Túlzásba estünk, elfelejtkezve társadalmi és etikai felelősségünkről, hogy egy biztonságos és jól használható felhasználói élményt biztosítsunk minden tartalomfogyasztó számára.”

Az Adblock Plus logója 2014-ben.

A reklámblokkoló programokkal kapcsolatos álláspontjuk elsősorban a fejlesztőket és forgalmazókat teszi felelőssé, a felhasználókat nem támadja. Fenntartják azonban, hogy „ezen programok terjedése fenyegetést jelent az internet egészére nézve és potenciálisan egy olyan helyzethez vezethet, ahol egy zártabb közeget csupán néhány vállalat dominál”, és azt is, hogy joguk van vállalati szinten „visszavágni” a reklámblokkolás ellen – ez utóbbi megjegyzés nagy valószínűséggel az Apple-re utal, pontosabban arra, hogy az iOS9-en mindenki számára elérhetővé tették az ehhez hasonló szoftvereket.

„Hagytuk kibillenni a szabad internet tartalmi-üzleti-technológiai egyensúlyát” – írja Cunningham. A helyzet orvoslására új kezdeményezésükben L.E.A.N reklámokat (Light, Encrypted, Ad choice supported, Non-invasive) szolgáltatnak, melyek biztonságosabbak, kevésbé erőforrás-igényesebbe és felhasználóbarátabbak lesznek. Külön figyelmet fordítanak a „retargeting” kérdésére, azaz arra, hogy a felhasználót a vásárlás után nem bombázzák ugyanolyan reklámokkal, valamint az egyszerre megjelenő hirdetések mennyiségét is meg fogják vizsgálni.

Apokalipszis és erkölcsi kérdések

Valószínűleg nem nagy meglepetés, hogy az IAB képviselői nem különösebben nagy hívei a reklámblokkoló szoftvereknek. A vállalat vezetője a „szükségtelen internet-apokalipszist” vizionálja velük kapcsolatban: statisztikáik szerint potenciális bevételeik 35-40%-át veszítik el az adblockerek miatt – egyes oldalak esetén ez 85-90 százalék is lehet. „A for-profit techvállalatok által támogatott reklámblokkolás egyszerű rablás, ami kihasználja a fogyasztói elégedetlenséget és a demokratikus kapitalizmus gazdasági működésének tönkretételét kockáztatja. Ugyanez felhasználói oldalról azonban egy fontos figyelmeztetés mindenkinek, aki visszaél jóindulatukkal” – differenciálja álláspontját. Külön kiemeli, hogy a reklámcégek „rosszul bánnak” fogyasztóikkal – a reklámblokkoló programok felhasználóinak 89%-a pozitív tapasztalatokról számolt be felmérésükben.

Véleménye szerint nem a reklámok minőségén múlik a fogyasztói hozzáállás, mivel a televíziós reklámok minősége nagyot javult az elmúlt évtizedekben, a tévénézők azokban mégis áttekerik őket, ha módjuk van rá. Fontosabbnak tartja a digitális szférában azt, hogy visszafogják a reklámokkal és a felhasználói adatokkal kapcsolatos adatforgalmat, különösen az előzetes betöltésüket. Az automatikusan lejátszott, idegesítő reklámok nyugdíjazására is javaslatot tesz, valamint arra is, hogy a hirdetők magasabb színvonalat követeljenek meg azoktól a felületektől, ahol reklámokat helyeznek el.

screenshot_2015-10-10_16_19_49.png

A gonosz és szívtelen reklámblokkoló-gyártók felületes képét némileg árnyalja a Peace története: az Apple App Store legnépszerűbb adblockerét a készítő két nappal a megjelenés után eltávolította az online üzletből, holott messze a legnépszerűbb szoftverek egyike volt. A Tumblr-társalapító Marco Arment által készített program nem volt képes megkülönböztetni az egyes reklámfajtákat, az összes hirdetés blokkolásával kapcsolatban pedig etikai problémái voltak: „sokkal komplexebb megközelítést” szeretne. A trackerek nélküli és a weboldalakat le nem lassító reklámok letiltását például ő maga sem szeretné – hasonló szempontokat fogalmazott meg az Apple lépése elleni tiltakozásában egy techblogger is. Az Adblock Plus készítői már évekkel ezelőtt beleütköztek ebbe a dilemmába, melynek megoldása az „Acceptable Ads” program lett.

Az Adobe és a PageFair közös kutatása szerint világszerte majdnem kétszázmillió ember használ reklámblokkoló programokat napjainkban – emellett a trackereket letiltó pluginek népszerűsége is növekszik. Ahogy ezek minősége javul, a reklámcégek is kénytelenek javítani szolgáltatásaikon. Mindez egyértelmű szerepet játszik az IAB mostani „vallomásában”: a vállalat vezetője által korábban csak „technológiai fegyverkezési verseny”-ként leírt folyamat voltaképpen ennek köszönhető. Ahogy a New York Times idevágó cikke írja, a reklámok blokkolása hatékony tüntetési formának tűnik – avagy ha jobb reklámokat akarunk holnap, blokkoljuk a maiakat.

Kelemen Luci

További írásaink megtalálhatóak a lumens.hu-n, illetve Facebook-oldalunkon is.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lumens.blog.hu/api/trackback/id/tr907980195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyelv-ész 2015.10.17. 14:35:40

Ha már felhasználói élmény: nagyban növeli a reklámmentes felület.

PonDrow 2015.10.17. 17:54:29

Hosszú távon valószínűleg az ingyenes tartalmakat előállítók más forrásból kell, hogy fedezzék kiadásaikat. (ahogy pl. a közmédia esetében is van.)

Vagyis nem feltétlenül azon a felületen kell a bevételt generálni, ahol a tartalom megjelenik.
Egy átlagos amerikai kereskedelmi tévéadásban 1 óra 36%-a reklám. A késő esti show-knál ez 49%-ra megy fel... Nálunk is ilyesmi az arány szerintem. Az emberek hócipője tele a reklámmal. Másképpen fogalmazva: többet akarnak kapni ennyi reklámért cserébe, mint amit most.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2015.10.17. 18:35:01

"Az AdBlock-ot azért továbbra is lopásnak tartják."

tehát ha én elkapcsolok vagy kimegyek pisálni a reklámszünetben akkor lopom a tvműsort hiszen nem látom a reklámot benne.