Újra csiripel a kék madárka?
2015. október 05. írta: lumens

Újra csiripel a kék madárka?

A Twitter-társalapító Jack Dorsey, egészen eddig ideiglenes elnök-vezérigazgató véglegesen is megkapta a pozíciót a közösségi hálózatnál. Különös kerülő után tér vissza, miután 2008-ban lemondott a posztról annak érdekében, hogy felgyorsíthassák a cég növekedését. Mindemellett továbbra is betölti az elnök-vezérigazgatói státuszt a 2009-ben alapított Square pénzforgalmi szolgáltatásokat nyújtó vállalatnál – egyelőre azonban úgy tűnik, lesz nagyobb gondja is annál, hogy párhuzamosan vezet két, potenciálisan ellenérdekelt céget, a közösségi hálózat ugyanis komoly üzleti és népszerűségi gondokkal küzd.

Miután elődje, Dick Costolo július elsején lemondott, Dorsey vette át az ideiglenes szerepet. Korábban úgy tűnt, hogy a Square-nél betöltött elnök-vezérigazgatói pozíciója miatt mást fognak választani a Twitternél, ugyanis a menedzsment korábban azt jelentette be, hogy csupán a platform mellett „teljesen elköteleződő” jelöltekben fognak gondolkodni. A mostani nyilatkozatok szerint azonban Dorsey „nem csak elérte, hanem felülmúlta” a CEO-val szembeni elvárásaikat.

Ezzel egyidőben Adam Bain-t nevezték ki a vállalat ügyvezető igazgatójának. Őt tartották a másik rendkívül esélyes jelöltnek a vezetői posztra, azonban csak akkor lett volna hajlandó elfogadni, ha Dorsey nem vállalta volna a feladatot. Érdemes megjegyezni azt is, hogy az új elnök-vezérigazgató egy fillért sem kap a pozíció betöltéséért – ennek valószínűleg az az oka, hogy egyébként ő a vállalat egyik legnagyobb részvényese is.

Jack Dorsey 2009-ben. Fotó: Brian Solis

A vállalat jó ismerete miatt a befektetők széles körű támogatását élvező Dorsey stílszerűen tweetekben írt a közeljövőből. Az érdekellentét kérdéséről azt írta, hogy „több mint három hónapja vezetem mindkét vállalatot és a világ legjobb vezetőivel dolgozom együtt” – bár innentől kezdve nagyjából elkerülhetetlen, hogy a két cégről együtt beszéljünk –, valamint azt, hogy „a Twitter napjaink leghatékonyabb kommunikációs eszköze”. Kérdés, mennyire menedzselhető a két, párhuzamos igazgatói pozíció: már 2011-ben is tizenhat órás munkanapokat követelt meg tőle helyzet, a jelenleginél kevésbé jelentős pozícióban. A tervezett változtatások között szerepel a 140 karakteres limit eltörlése (ami már egyébként is részben folyamatban volt), illetve a platform agresszívabb monetizációja, valamit a Project Lightning kódnevű, vizuális megjelenítésre épülő új szolgáltatás megjelentetése.

A gondok súlyosak: bár az alakulás óta minden évben nő a vállalat bevétele, veszteségei is folyamatosan növekednek. Vox részletesen leírja, mi a Twitter legnagyobb problémája: az, hogy tömegpiaci potenciálja sokkal kisebb, mint például a négyszer nagyobb felhasználótáborral (és nyolcszor akkora bevétellel) rendelkező Facebooknak, a csökkenő növekedési ráta pedig rendkívül problémás helyzetbe hozta a vállalatot a tőzsdén. Ennek fő okaként azt találják, hogy a közösségi oldal elsősorban a legelkötelezettebb felhasználok igényeinek kielégítésére koncentrál, ami viszont nagyjából mindenki mást elidegenít a Twitter használatától.

Szintén ajánljuk:

A tweetek ugyanis kizárólag szigorúan fordított kronologikus sorrendben jelennek meg, ami például nagyszerű egy újságírónak, aki az oldalt rendszeresen frissítve innen követi a friss eseményeket, de kontraproduktív azoknak, akik nem egész nap a gép előtt ülnek. Profilunkat naponta egyszer-kétszer ellenőrizve sokkal hasznosabbnak találjuk azt, ha relevancia alapján sorolja fel nekünk a rendszer az üzeneteket – így működik például a Facebook newsfeedje is. Bár a Twitter nemrég bevezetett egy „ez történt távollétedben”-szolgáltatást, ez csupán néhány népszerű tweetet listáz az utolsó belépés óta, ami ismét nem különösebben hasznos a kevésbé elkötelezett felhasználók számára – illetve több munkát igényel (kurátori tevékenységet, plugineket) igényel az, hogy hasznossá váljon számunkra a Twitter. (Elvileg opció lehet az is, hogy csak az elkötelezett felhasználókra koncentrál a cég, ezen azonban a befektetők akadnának ki, a vállalat jelenlegi értékelése arra alapszik, hogy a továbbiakban is növekedni fog a felhasználóbázis.)

Többek között ennek is köszönhető az, hogy a Facebookot személyesebb kommunikációra használják az emberek, mint a Twittert, aminek komoly üzleti következményei vannak: jóval többen akarnak kapcsolatot tartani családukkal és ismerőseikkel, mint naprakészek lenni.

A gondok itt sem érnek véget: a többi közösségi hálózat is kezdi lehagyni a Twittert (az Instagram felhasználóinak száma 2014 végén haladta meg a Twitterét, a Snapchaté valószínűleg még idén túl fogja szárnyalni a jelenlegi növekedési ütem alapján), valamint a vállalat komolyan veszteséges és a részvények értéke az eredeti kibocsátási ár alatt van (csak április óta 50%-kal esett). Mindemellett a third-party fejlesztőknek is rendkívül rossz véleménye van a platformról, miután 2012-ben voltaképpen az összes appjukat kilőtték az egységes felhasználói élmény érdekében, így ezen fejlesztők segítségére sem számíthatnak. A régi-új CEO-nak tehát bőven lesz tennivalója, ha újra pozitív irányba akarja lökni a vállalatot és meg akarja nyugtatni a befektetőket.

Kelemen Luci

A bejegyzés trackback címe:

https://lumens.blog.hu/api/trackback/id/tr147894506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.